دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مفاهیم و نکات طلایی مدیریت به صورت خلاصه

مفاهیم و نکات طلایی مدیریت به صورت خلاصه


مدیر در لغت به معنای کارگردان می باشد و مدیریت به معنای کارگردانی با توجه به این معنای می توان گفت مدیریت شامل هر نوع کارگردانی در هر سطحی می شود و مفاهیم دیگری مانند رهبری و هدایت را نیز در بر می گیرد. از مدیریت تعاریف متعددی ارائه شده است و عمدتا آن را شامل «برنامه ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت» می دانند، اما با توجه به تحولات اخیر و نظر به اینکه توجه به اخلاقیات و منابع انسانی در مدیریت امروز جایگاه خاصی پیدا کرده است، در تعریف برجسته تر مدیریت عبارت است از:


1-  پدید آوردن محیطی مناسب، که در آن محیط هم فکری و همکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرآیندی کارساز امکان پذیر می گردد و همچنین با استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی، برای عرضه خدمات یا کالاهای قابل رقابت، جهت جلب رضایت متقاضیان و با پرهیز از بروز هر گونه عواقب نامطلوب اقدام می گردد.


2- کار کردن با منابع انسانی، مالی و فیزیکی جهت دستیابی به اهداف سازمان از طریق برنامه ریزی، سازماندهی،رهبری و کنترل عملیات.

لذا اعمال مدیریت توسط مدیر در موفقیت یک سازمان نقش بسزایی دارد. هر چه سازمان پیچیده تر باشد، نقش مدیریت دشوارتر خواهد شد. به عبارت دیگر مدیریت یعنی گرفتن بهترین تصمیم در مناسب ترین زمان و اجرای آن تصمیم با استفاده از بهترین منابع سازمانی.


مدیریت مشارکتی

مشارکت، حرکتی آگاهانه، فعال، آزاد و با مسئولیت است که برای ثبات و امنیت جامعه ضروری است. این حرکت به گونه ای است که شهروندان احساس می کنند تعلق به جامعه داشته و در واقع گردانندگان اصلی خودشان هستند. قدیمی ترین تعریفی که از مشارکت ارائه گردیده عبارت است از:

«پیوندی دوسویه، سازنده و سودمند، میان دوتن یا بیشتر از دوتن».

 در این تعریف تأکید بر برقراری پیوندی است باز میان دو انسان که این دو انسان در پرتو آن پرورش می یابند و از یکدیگر بهره می گیرند. دوسویه بودن پیوند موجب می شود تا اطلاعات، دانش، شناخت، اندیشه و نظر از هر یک از دو سوی پیوند به دیگری منتقل گردد و در اثر آن هر دو طرف بهره شده و بر توانمندی ذهنی و عاطفی خود بیفزایند. همچنین سایمون مشارکت را چنین تعریف می کند: «مشارکت در مدیریت یعنی کلیه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان را در فرآیند تصمیم گیری از طریق نمایندگی مناسب در سطوح متفاوت سازمان افزایش می دهد و از این راه تحقق دموکراسی را تسهیل می کند» با توجه به تعاریف فوق از مشارکت تعریف کلی آن عبارتست از: مشارکت عبارت است از یک درگیری ذهنی و عاطفی داوطلبانه یک شخص در موقعیت های گروهی مربوط به خود و سازمان خود که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت دست یابی به هدف های گروهی شده و باعث میشود که فرد در مسئولیت کار شریک شود. مدیریت مشارکتی، نوعی سبک مدیریت می باشد که مشخصه اصلی آن کاربری فراوان روش تصمیم گیری گروهی است، این سبک کاملا در نقطه مقابل مدیریت خودمدار است. در سبک مشارکتی غالبأ بر این باورند که بدین وسیله انسانها بطور عاطفی خوب کار می کنند، گاهی آن را مدیریت دموکراتیک نیز می نامند. مدیریت مشارکتی نظام همکاری فکری و عملی کارکنان یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است. در این نظام کلیه افراد سازمان درباره روشهای حل مسائل و ارتقای بهره وری سازمان، فعالانه تلاش می کنند و آن را در قالب طرحها و پیشنهادها به سازمان ارائه می کنند. بدین طریق یک نظام همفکری و هم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمان وجود دارد و مدیریت سازمان از گنجینه غنی طرح ها برخوردار شده و برای نیل به اهداف سازمانی از آن ها بهره می جوید. مدیریت مشارکتی همانا تغییر تفکر « من » به تفکر «ما » و ترویج تصمیم گیری گروهی در سازمان می باشد.



نکات طلایی مرتبط با مفاهیم مدیریت


چهار فاکتور مهم در تصمیم گیری مدیریت عبارتند از :

1- زمان

2-   ریسک

3- عایدی

4-  عوامل محیطی


 وظایف اصلی مدیریت:

*   حداکثرسازی بهره برداری از منابع موجود.

*   به حداقل رساندن ریسک.

*  به حداکثر رساندن عایدی.

*   تعادل بین بازده و ریسک.


معنی و مفهموم ریسک


 احتمال اینکه بازده واقعی یک سرمایه گذاری کمتر از بازده مورد انتظار آن باشد ریسک نامیده میشود. طبقه بندی های مختلفی در خصوص ریسک وجود دارد که از جمله آنها این است که ریسک را در دو طبقه زیر قرار می دهند:


الف) سیستماتیک

ریسکی است که غیر قابل اجتناب بوده و در صورت وقوع قابل کنترل نمی باشد. منابع ریسک سیستماتیک شامل ریسک سیاسی، اقتصادی و غیره می باشد.



 ب) غیر سیستماتیک

ریسکی است که قابل اجتناب و قابل کنترل بوده و به طور بالقوه از طریق مدیریت موثر می تواند به حداقل برسد.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده