خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونگی رشد و افول بازارهای مالی به همراه جزئیات

چگونگی رشد و افول بازارهای مالی به همراه جزئیات

از راه های تخمین رشد مالی، بررسی میزان فاینانس میان مرزی است. تأمین مالی میان مرزی اتفاق تازه ای نیست و در گذشته نیز، در دوران گوناگونی ( برای نمونه اواخر قرن نوزدهم) در مقایسه با وسعت اقتصاد جهانی، ابعاد گسترده ای داشت. مشخصه دوره ای که بعد از ۱۹۹۰ آغاز می شود، افزایش چشمگیر فاینانس بین المللی به دنبال بحران های مالی در آسیا و روسیه در سال ۱۹۹۸، رکود اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ و همچنین بحران های سالهای ۲۰۰۹-۲۰۰۸ این کشور و ۲۰۱۳-۲۰۰۸ اروپا بود. مجموع فاینانس میان مرزی در سال ۲۰۱۳، شامل وامهای بانکی بین المللی و اوراق بدهید، به نقل از بانک پرداخت های بین المللی، چیزی بیش از ۵۲ تریلیون دلار بود.

ملاحظه انحصاری اوراق بهادار، تصویر به مراتب دراماتیک تری از رشد بازارهای مالی در اختیار می گذارد. ربع قرن پیش، خریدوفروش میان مرزی اوراق بهادار در بیشتر کشورها تنها بخش اندکی از بازده اقتصادی را تشکیل میداد. حال آنکه امروزه، در برخی از کشورهایی که اقتصاد پیشرفتهای دارند، تراکنش های میان مرزی سالانه سهام و اوراق قرضه بسیار بیشتر از تولید ناخالص داخلی است؛ البته ژاپن از این قاعده تبعیت نمی کند.


بررسی جزئیات بین المللی

در طول دوران، راه هایی که مؤسسات، شرکتها و دولت ها برای افزایش سرمایه در بازارهای بین المللی به کار می گیرند، تغییراتی اساسی داشته است. در سال ۱۹۹۳، اوراق قرضه ۵۹درصد فاینانس بین المللی را تشکیل می دادند. تا سال ۱۹۹۷، پیش از آنکه بحران های مالی آسیا و روسیه، بازارها را تکان دهند، تنها ۴۷درصد سرمایه های افزایش یافته در بازارهای بین المللی از طریق اوراق بهادار به دست آمده بود. در سال ۲۰۰۰، سهام به منبعی مهم برای فاینانس میان مرزی بدل شد، آن زمان که با وجود بالا بودن نرخ سهام، اوراق قرضه و وام ها نیز در شرایط زیر سلطه نرخ پایین بهره در سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۲ اهمیتی دوباره یافتند.

در سال ۲۰۰۸، به دنبال آنکه بانک ها به دلیل فقدان سرمایه مجبور به مهار فعالیت های وامی خود شدند، وام های سندیکایی نیز سقوط کردند. در سالهای پس از سال ۲۰۰۸، انتشار اوراق قرضه بین المللی دچار رکود نسبی بود، حال آنکه به طور همزمان شرکت های غیرمالی، علی رغم کاهش بدهی های بانکی معطوف به اوراق قرضه منتشر شده، انتشار اوراق قرضه خود را افزایش دادند. جدول زیر فهرست سرمایه هایی است که با به کارگیری ابزارهای اصلی در بازارهای بین المللی افزایش یافته اند.



افول در آستانه قرن تازه

بنابر هر یک از این مقیاس ها، بازارهای مالی رشد چشمگیری در طول دهه ۱۹۹۰ داشتند. در ابتدای این دهه، معاملات فعال در حوزه ابزارهای مالی به کشورهای معدودی محدود می شد و به طور کلی با انواع مشابهی از اوراق بهادار، اوراق قرضه و سهام سروکار داشت که به مدت دو قرن بر معاملات استیلا داشتند. حال آنکه در سالهای آغازین قرن بیست و یکم، بازارهای مالی در کشورهای بسیاری رونق یافتند و ابزارهای تازه بخش بزرگی از معاملات را تشکیل دادند.

در سال ۱۹۹۸ و در واکنش به بحران های بانکی و نرخ ارز در برخی کشورها، گسترش فعالیت های بازار مالی متوقف شد اما این بحران خیلی زود از بین رفت. در سال ۱۹۹۹، فعالیت بازارها به دنبال معرفی واحد پول یکسان در اروپا به سطحی بی سابقه نزدیک شد، همچنین نرخ بهره در کانادا، انگلیس و قاره اروپا کاهش یافت و در آمریکا نیز علیرغم افزایش جزئی نرخ های بهره، دورنمای کلی اقتصاد مثبت به نظر می رسید. در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، فعالیت بازار سهام به موازات افت ارزش آن در بسیاری از کشورها، به شدت کاهش یافت اما فعالیت های معطوف به بازار اوراق قرضه قدرتمندانه برقرار بودند.

معاملات در بازارهای تبادل ارز خارجی یا فارکس در آستانه قرن تازه تا حد زیادی کمتر شدند. در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، بازارهای اعتباری و بازارهای سهام در سراسر جهان پررونق بودند، اما خیلی زود به شکل ناگهانی رو به کاهش گذاشتند؛ زیرا بحران مالی باعث شکست بسیاری از مؤسسات بزرگ و افت عجیب حجم وام دهی شده بود. هرچند بازارهای اعتباری در سال ۲۰۰۹ وضعیت رو به بهبودی کسب کردند، بسط و توسعه آنها به دلیل بحران مالی طولانی مدتی که بر منطقه یورو حاکم بود، رکود یاشیب کند برخی اقتصادهای بزرگ جهان و ملزومات قانونی تازه ای که وام های بانکی را محدود و استفاده از بعضی شیوه های تأمین مالی به ویژه اوراق بهادارسازی را تضعیف می کردند، امکان چندانی نداشت. به واسطه خریداری کلان اوراق قرضه در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، بانک های مرکزی عمده، نقشی مهم در حمایت از گسترش بازار اعتباری به منظور رفع نیازهای کسب و کارها و حتی خانوارها بر عهده گرفتند.




منبع : راهنمای بازارهای مالی نوشته ی مارک لوینسیون



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده